Creativity

Innovation

Originality

Imagination

 

Salient

Salient is an excellent design with a fresh approach for the ever-changing Web. Integrated with Gantry 5, it is infinitely customizable, incredibly powerful, and remarkably simple.

Download

„Igazságügyi gépjármű szakértő vagyok. Immár tíz éve. Megannyi érdekes, megoldandó eset, bíróságra járkálás, hibakeresés, autó értékelés, szétborított motorok és váltók. A legtöbb esetben egy közös van ezekben az ügyekben: az akarva akaratlanul becsapott majd cserben hagyott, bosszús vevő” – írja az Autószektor.hu oldalon megjelent cikkében Rusznák András igazságügyi gépjármű-szakértő, aki szerint a valós szakemberrel vásárlás előtt átnézetett használt autók száma évente nem éri az ötezres számot, ami alig egy százalék körüli arány.

Anélkül, hogy pálcát törnék a kormány, vagy bárki más felett, ki kell mondani kristály tisztán: csórók vagyunk. Magyarországon 2021-ben a forgalomban lévő autók átlagos életkora meghaladta a 15 évet! Mondhatnánk, hogy ez mindig is így volt, de nem. 2005 körül még a 11 évet sem érte el ez a szám, vagyis évente több mint 3 hónappal lesz idősebb a flotta.

Ha valaki ma átlagos autót venne, akkor az 15 éves kocsit keres magának. Erre futja, sajnos van, akinek még erre sem. Hála a járműipar olykor meglepően tartós darabokat gyártó szereplőinek, az utángyártott (olcsó) alkatrészek dömpingjének és persze a hazai leleményességnek, ezek az öreg vasak jól szolgálnak a mai napig, de a tény ettől még tény marad. A legnépszerűbb ár sáv az 1,5-2,5 milliós vételár között mozog.

Tíz évre és 250 ezer kilométerre gyártják az autókat

Az autógyártás is csak egy üzlet. „Ez nem Róbert bácsi népkonyhája” – szól a mondás és ez erre is igaz. (Feinsilber Róbert az 1930-as évek Budapestjén üzemeltetett népkonyhákat, ahol a szegények ingyen ebédet kaphattak.) Na, de hogy el ne térjünk a tárgytól: a gyártóknak rá kellett jönniük a sok ezernyi alkatrészből összeálló modelleken sok kicsi sokra megy alapon sokat is lehet spórolni, ha egyenként minden elemi darabkát külön terveznek meg úgy, hogy az elkészült rendszer egy adott ideig (például a vállalt garancia idejéig) lehetőleg ne hibásodjon meg.

Ez a trend valamikor a 90-es évek elején indult. Emlékszem, akkoriban vált elérhetővé itthon gyakorlatilag az összes mainstream márka (rendszerváltás utáni évek). Már akkor lehetett hallani a városban a hozzáértőktől (a mai napig mindenki annak számít autós témában), hogy a japán autók persze szuperek, de 3 évre készülnek, utána dobhatod el.

Persze azóta erre egy-egy Nissan Primera, vagy Mitsubishi Lancer jócskán rácáfolt, de tény, hogy a távol-keleti autók odahaza, Japánban csakugyan kifutottak néhány év alatt és gazdáig le is cserélték őket. Az öreg kontinensen a legendás Mercedes-Benz W124-et találjuk a tartósság címszó alatt a lexikonban. A modellt váltó W210 pedig éppen a másik véglett lett, mára gyakorlatilag alig látni épkézláb példányokat. Kispórolták az anyagot belőlük, mondhatnánk és bizonyos értelemben tényleg.

Ma a legtöbb gyártó négy-hét év közötti garanciát vállal autóira, és persze szabnak hozzá egy futásteljesítmény korlátot is, ami nem több kétszázezer kilométernél. Mi pedig elvárjuk attól a egy-két milliós kiszolgált géptől, hogy hosszútávon tervezhessünk velük, ez így nem fog menni.

A porul járt vásárlók

Azokról az emberekről beszélek, akik a nehezen összekuporgatott egy-két millióért vásárolt autó birtokbavétele után az első hozzáértővel (jellemzően egy szerelővel) való találkozást követően csalást kiáltanak és ügyvédhez, szakértőhöz fordulnak, ha nincs igazuk, akkor irány Strasbourg.

Igazságügyi szakértőként minden héten legalább három olyan telefonos megkeresést kapok, hogy valaki vett egy autót, de hát gyakorlatilag egy vödör rozsdás csavarral egyenértékű a portéka, amúgy is életveszélyes. Fel vannak háborodva – joggal – és fejeket akarnak porba hullani látni, igazságot követelnek és persze vissza a pénzüket. És a legtöbb ilyen ügyféljelöltnek igaza van! Igen, tényleg orrán száján jön az olaj. Igen, valóban nincs benne a részecskeszűrő. Igen, igaz, hogy a kipufogót csak a Szent Lélek tartja már. Valóság, hogy a szépnek tűnő fényezés alatt egy-két centiméter gittelés figyel és az is jogos, hogy a vásárlás után vett új abroncsokat nem kellett volna kétezer kilométer alatt félrekoptatnia a kocsinak. Meg az is, hogy két autóból lett ez az egy. Soroljam még? Nem kell, igazuk van.

És akkor én is belekezdek

Mert nagyon szép dolog, hogy a feltárt valós állapot tudatában neki akarnak menni a kereskedőnek, de tíz év tapasztalatával már jól tudom szűrni a vélt, vagy valós sérelmeket, illetve lebeszélni a megkeresőket a pereskedésről, észérvekkel. A legjobb észérvem a hiábavaló pénz- és időpocsékolás elkerülése. Hiszen egy ügyvéd és szakértő bevonásával megindított jogi procedúra simán eltarthat 2-3 évig és addig nem csak hogy viszontlátott pénz és működő autó nincs, de a folyamat rengeteg további pénzt és időt emészt fel, nem is beszélve az egyáltalán nem elhanyagolható bosszúságfaktorról.

Mennyi az annyi?

Nem a pénztárcájukban akarok turkálni az ügyfeleknek, amikor megkérdezem, mennyibe került a hibás autó. De ha az a válasz jön, hogy 850 ezerért vették a G Astrát és hengerfejes, akkor – magam ellen beszélve, hiszen én ebből élek – azonnal és minden erőmmel lebeszélem őket a perről.

Mert egy per megindítása manapság nem áll meg félmillió forint alatt, és akkor még nem történt semmi és egyáltalán nem biztos, hogy a végén a javunkra dönt a bíróság. Sőt, ha ez még így is lenne, egyáltalán nem biztos, a hogy pereskedés végére még megvan a cég akitől vettük, és az sem hogy fizetni fog.

Ekkora összeg pedig már elég szokott lenni, hogy gatyába rázzák a hibás kocsit, ezért mindig hozzáteszem, hogy az álmatlan éjszakák elkerülését ez a megoldás és persze a béka kényszeredett lenyelése szolgálja a legjobban. Ez az ingyenes jó tanácsom a hasonló cipőben járóknak. Azoknak, akik eső után húznak köpönyeget. A megfontoltabbaknak van másik:

Eső előtt köpönyeg

A hazai okmányirodák 2022-ben több mint nyolcszázezer jármű átírást bonyolítottak le. Ha ezt megtisztítom a torzító hatásoktól, például megörökölt és azonnal tovább adott autók két átírási eljárásától, vagy a csak papíron gazdát cserélt, cégből kivett autók adminisztrációjától, akkor is marad kb. félmillió használt autó eladás.

Nálunk, akik kilenc éve végzünk használt autó vásárlás előtti helyszíni vizsgálatot elég pontosan kirajzolódik a piac aktuális állapota. Egyszerűen az alapján, hogy mennyi megrendelésünk érkezik be egy-egy hónapban. Ismerem ezt a piacot, ismerem a szereplőket és ez alapján azt mondhatom, a valós szakemberrel vásárlás előtt átnézetett használt autók száma nem éri el az éves ötezres számot, ami minden jóindulattal egy százalék körüli arány.

Weboldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezek információkat szolgáltatnak számunkra, hogy elemezhessük oldalaink látogatottságát. Weboldalunk további használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába.