Creativity

Innovation

Originality

Imagination

 

Salient

Salient is an excellent design with a fresh approach for the ever-changing Web. Integrated with Gantry 5, it is infinitely customizable, incredibly powerful, and remarkably simple.

Download

Az első tisztázandó kérdés, hogy a szakértő természetes személyként (egyéni vállalkozóként) vagy gazdasági társaság tagja vagy alkalmazottjaként kíván-e kapcsolatot tartani?

Az elektronikus kommunikáció minden esetben könyvelt küldeménynek számít, azaz a feladó részéről tértivevényes küldemény. A tértivevény két részre bomlik, feladási igazolás és letöltési igazolás. A feladási igazolás időpontja bizonyítja a küldemény határidőn belüli feladását, míg a letöltési igazolás a kézhezvétel időpontját hivatott igazolni. Az elektronikus dokumentum akkor tekinthető hitelesnek, ha az elektronikus aláírással vagy szervezeti elektronikus bélyegzővel van ellátva és mindkét esetben szükséges az időbélyegző.
Az elektronikus aláírás a szakértő részéről készülhet AVDH-val, elektronikus személyigazolvánnyal, vagy üzleti aláíró kártyával, de minden esetben az aláíráson túl időbélyegzővel is rendelkezni kell.A szervezeti bélyegző az elektronikus aláírástól annyiban térhet el, hogy az nem kötődik egy konkrét személyhez, hanem egy hivatal meghatározott szervezetét jelöli.

Dokumentumok fogadása a szakértők részéről
A szakértő természetes személyként (egyéni vállalkozóként), minden számára érkező dokumentumot a KÜNY tárhelyére (ügyfélkapu tárhely) kap meg. Amennyiben a szakértő gazdasági társaság tagja vagy munkavállalójaként végzi tevékenységét úgy a cégkaput köteles használni.

Dokumentumok fogadása a szakértők részéről
Természetes személy (egyéni vállalkozó) esetén minden esetben a természetes személy KÜNY tárhelyére érkezik (ügyfélkapu tárhely).  Gazdasági társaság tagja vagy munkavállalójaként végzett szakértői tevékenység esetén minden esetben a cégkapura kell, hogy a beérkező dokumentumok megérkezzenek. A fent említett tárhelyek tulajdonképpen, mint speciális postaláda működnek, azzal a kitétellel, hogy ezekbe a postaládákba csak és kizárólag hivatali kapuval rendelkező szervezettől érkezhet dokumentum. Tehát igaz ez a rendőrségre és a bíróságokra is, amelyek működését ez a cikk igyekszik taglalni a szakértők szemszögéből. KÜNY tárhelyére (ügyfélkapu tárhelyre), cégkapu tárhelyre érkező dokumentumok mindegyike elektronikusan hitelesített dokumentum.

Dokumentumok küldése a szakértők részéről
A szakértő számára a dokumentumok hivatali kapuba való eljuttatására három eszköz áll rendelkezésre: 
ÁNYK (Általános Nyomtatvány Kitöltő program). 
A kitöltő program legegyszerűbben a NAV oldaláról tölthető le:
http://nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok/nyomtatvany_apeh/keretprogramok/abevjava_install.html
A keretprogram által kezelt nyomtatványok minden esetben az elektronikus közigazgatási szolgáltatást nyújtó szervezet weboldaláról tölthető le.  Pl.: bíróság.hu
https://birosag.hu/eljarasok-nyomtatvanyai/polgari-peres-elektronikus-urlapok
Ezen belül a szakértők számára a következő linkről tölthető le az űrlap: https://birosag.hu/nyomtatvanyok/egyeb-polgari-gazdasagi-kozigazgatasi-munkaugyi-peres/urlap-szakerto-reszere
Az űrlapok jellemzői: minden űrlap csak az űrlapba beégetett címre küldhető el, tehát a bírósági weboldalról letöltött űrlap csak és kizárólag a bíróság gépi hivatali kapujába tud érkezni. Az űrlapok teszik lehetővé, hogy az űrlap adatai emberi beavatkozás nélkül feldolgozhatóak legyen. Emberi beavatkozásra csak az űrlaphoz csatolt mellékletek értelmezése során van szükség.

iForm űrlap
Olyan webes felület, ahol az ÁNYK űrlapnak megfelelő struktúrájú mezők kerülnek kitöltésre, de a benyújtáshoz nincsen szükség keret programra, hiszen a webes adatlap kitöltése böngészőn keresztül történik. Csatolmányt itt is engedélyezheti vagy megkövetelheti az űrlap tulajdonos (ez nagyon leegyszerűsítve úgy néz ki, mintha például hozzáférést kapnánk az önkormányzat belső informatikai rendszeréhez és saját jogon saját felhasználó névvel rögzítenénk a saját kérvényünket, majd amennyiben a válaszok megfelelnek a rendszer paramétereinek, úgy egy gombnyomásra akár a határozatot is létrehozhatjuk magunknak. Példaként egy erkölcsi kérelem benyújtásának lehetőségét nézzük meg:
https://ekozigazgatas.mo.hu/szuf_fooldal#ugyleiras,67579a9f-23f6-4a02-8d2e-e652c2ce1424

e-papír
Az e-papír az elektronikus kapcsolattartás olyan legegyszerűbb formálja, amely az e-mail rendszerhez hasonlóan mindig emberi feldolgozást igényel. A feladó azonosítása a KAÜ alapján történik és automatikusan kitölti a feladót, aki megadhat egy cégkapu azonosítót abban az esetben, ha cégkapun keresztül kívánja a kommunikációt folytatni. Amennyiben nem adunk meg cégkapu azonosítót, úgy a természetes személy nevében fogja a dokumentumokat továbbítani. Kiválaszthatjuk a címzettet, az ügytípust és a kategóriát. (Tulajdonképpen itt határozzuk meg a szervezeten belüli igazgatási egységet.)
A levélnek megadhatjuk a tárgyát és csatolhatunk mellékleteket, amelyek esetében egyszerűen létrehozhatók a feltöltést követő hitelesítések. Az e-papír mindezt a KAÜ-n belépő szakértő AVDH aláírásával fogja megtenni.
Az e-papír elérhető: 
SZÜF-ön keresztül
https://ekozigazgatas.mo.hu/szuf_fooldal#kereses_talalatok,epap%C3%ADr
Illetve elérhető a következő linken is
https://epapir.gov.hu

Minden hivatal vagy elektronikus közigazgatási szolgáltatást nyújtó szervezet köteles a weboldalán közzétenni azt a kommunikációs csatornát, amelyen keresztül az elektronikus kapcsolattartást folytatni kívánja. Sok esetben a hivatalok választják azt, hogy az űrlapos megoldások tekintetében az ÁNYK és a nem strukturálható beadványok tekintetében az e-papírt fogadják el. 

Tóth Szilárd
adatvédelmi tisztviselő

Kapcsolódó dokumentum letöltése

Weboldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezek információkat szolgáltatnak számunkra, hogy elemezhessük oldalaink látogatottságát. Weboldalunk további használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába.