Creativity

Innovation

Originality

Imagination

 

Salient

Salient is an excellent design with a fresh approach for the ever-changing Web. Integrated with Gantry 5, it is infinitely customizable, incredibly powerful, and remarkably simple.

Download

A halálozás anyakönyvezéséhez szükséges adatok továbbítása február 1-jétől egyszerűbb, elektronikus formában érhető el Magyarországon. Az Elektronikus Halottvizsgálati Bizonyítványt Kiállító Rendszer (eHVB) segítségével az anyakönyvvezetők elektronikus formában is megkapják az adatokat. Az Országos Kórházi Főigazgatóság tájékoztatása szerint azonban február 10-ig az eHVB rendszerében összesen 1612 véglegesített eHVB-űrlapot rögzítettek. A jóváhagyott státuszú elektronikus bizonyítványok száma csak 160. A korábbi évek (járványmentes) statisztikai adatai alapján tíz nap alatt mintegy 3 500 haláleset rögzítése és jóváhagyása lett volna indokolt a jogszabályoknak megfelelően az eHVB rendszerben.

Mint ismeretes, Jenei Zoltán, az Országos Kórházi Főigazgatóság vezetője január 19-én arról tájékoztatta Schváb Zoltánt, a Magyar Igazságügyi Szakértői Kamara elnökét, hogy február 1-jétől elindul az Elektronikus Halottvizsgálati Bizonyítványt Kiállító Rendszer (eHVB). A főigazgató kérte az igazságügyi szakértők segítő közreműködését és a rendszer bevezetésével járó nehézségek miatti türelmét. (A levél a mellékletben olvasható.)

Február 1-jétől az Elektronikus Halottvizsgálati Bizonyítványt Kiállító Rendszer (eHVB) útján az anyakönyvvezetők elektronikusan is megkapják az elhunytak személyes adatait. A halottvizsgálati bizonyítványokat a jelenleg érvényes szabályok szerint februártól is papíron állítják ki az orvosok, ugyanakkor a halottvizsgálatot végző orvos feladata lesz, hogy a halál tényének és idejének megállapítása után a lehető legrövidebb időn belül, de legkésőbb az azt követő első munkanapon az anyakönyvezéshez szükséges adatokat rögzítse az eHVB-rendszerben.

Az Országos Kórházi Főigazgatóság tájékoztatásának célja, hogy felhívja a rendszer használatára az egészségügyi szereplőket, valamint az éles indulást követő napokban rögzített eHVB űrlapok, a beérkezett megkeresések alapján egy összefoglaló tájékoztatást adjunk ki a rendszer használatával kapcsolatban. (További részletek a mellékletben található a február 11-i tájékozató levélben.)

Ami a jogi szabályozás részleteit illeti:

A Magyar Közlöny 2019. december 18-én megjelent 208. számában Az egyes eljárások egyszerűsítése és elektronizálása érdekében szükséges törvénymódosításokról szóló 2019. évi CXVI. törvény alapján Az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény a következő alcímmel egészült ki:

A fenti jogszabály értelmében, amelynek hatálybalépése 2021. február 1-je, a halál tényét megállapító orvosnak minden esetben az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) útján kell az anyakönyvezés részérére átadni az adatokat. Az Elektronikus Halottvizsgálati Bizonyítványt Kiállító Rendszer (eHVB) a fenti jogszabálynak való megfelelés érdekében biztosít olyan lehetőséget, eszközt, amivel a jogszabályoknak megfelelően elektronikusan bejelentendő, az anyakönyvezéshez szükséges adatok a jelenlegi papíralapú gyakorlat mellett megküldendőek az illetékes anyakönyvvezető részére.

A Magyar Közlöny 2020. december 9-én megjelent 273. számában Az egyes kormányrendeleteknek a nyilvántartásokhoz kapcsolódó eljárások egyszerűsítése és elektronizálása érdekében szükséges módosításáról szóló 572/2020. (XII. 9.) Korm. rendelet alapján A halottvizsgálatról és a halottakról kapcsolatos eljárásról szóló 351/2013. (X. 4.) Korm. rendelet azzal a rendelkezéssel egészült ki, hogy a helyszíni halottvizsgálatot végző orvos az anyakönyvezéshez szükséges adatokat legkésőbb a halál tényének és idejének, valamint az elhunyt személyazonosságának megállapítását követő első munkanapon az eHVB-rendszerben is rögzíti.

A rendelkezés a gyakorlatban azt jelenti, hogy a halottvizsgálati bizonyítványok jelenleg is alkalmazott, a rendeletben meghatározottak szerint kerülnek kitöltésre, kezelésre, ugyanakkor a helyszíni halottvizsgálatot végző orvos feladata lesz, hogy a halál tényének és idejének megállapítását követően a lehető legrövidebb időn belül, de legkésőbb az azt követő első munkanapon az anyakönyvezéshez szükséges adatokat rögzítse az eHVB-rendszerben. Nem természetes halál esetén Ismeretlen elhunytak rögzítése nem szükséges a rendszerben.

Jenei Zoltán főigazgató levele

Tájékoztatás az Elektronikus Halottvizsgálati Bizonyítványt Kiállító Rendszer (eHVB) 2021 februárjában történő éles indulásáról

Halottvizsgálati bizonyítvány kitöltését érintő főbb változások

Oktatási és felhasználási segédletek elektronikus elérési útvonala

Február_11-i_tájkoztató_levél

Weboldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezek információkat szolgáltatnak számunkra, hogy elemezhessük oldalaink látogatottságát. Weboldalunk további használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába.