Creativity

Innovation

Originality

Imagination

 

Salient

Salient is an excellent design with a fresh approach for the ever-changing Web. Integrated with Gantry 5, it is infinitely customizable, incredibly powerful, and remarkably simple.

Download

Az Ügyészek Lapja legutóbbi számában Bolyky Orsolya tudományos főmunkatárs, az Országos Kriminológiai Intézet osztályvezető helyettese tollából jelent meg beszámoló „A szakértői bizonyítás a jogalkalmazás tükrében” című szakmai-tudományos konferenciáról.

Az Országos Kriminológiai Intézet (OKRI) szakmai-tudományos konferenciát rendezett az Igazságügyi Palota dísztermében 2023. október 11-én, amelynek témájául a szakértői bizonyítás és a joggyakorlat kapcsolatát, a szakvélemények büntetőeljárásban való felhasználásának kérdéseit jelölték meg. A rendezvény fő szervezője Kármán Gabriella, az OKRI tudományos főmunkatársa volt, aki kutatásaiban évtizedek óta foglalkozik a szakértői bizonyítás problémáival. A konferencia apropóját az idei év őszén azonos címmel megjelent tanulmánykötet1  adta, amely egy 2019–2022 között folytatott átfogó empirikus kutatás eredményeit dolgozta fel.

Barabás Andrea Tünde igazgató (OKRI) köszöntőjében hangsúlyozta a mai peres eljárásokban – akár büntető-, akár polgári vagy más jogterületekről is legyen szó – a szakértők és a jogalkalmazók együttműködésének, egymásra utaltságának fontosságát és aktualitását. Örömét fejezte ki az nagyszámú közönséget illetően, valamint üdvözölte és megköszönte, hogy az előadók elfogadták az OKRI felkérését.

A konferencia nyitóelőadását Ibolya Tibor büntetőjogi legfőbb ügyész helyettes tartotta A szakvélemény hiteltérdemlősége az ügyészség szemszögéből címmel. Pokol Béla gondolataival egyetértve felhívta a figyelmet arra, hogy „nagy baj van” a mai kor igazságszolgáltatásában a tekintetben, hogy az eljárásokban, a bizonyítás során a szakértők szerepe túlzottan megnőtt: a jogászoknak olyan kérdésekre kell választ találniuk, amelyhez – sok esetben – szakértőt kell igénybe venniük. Ennek az a veszélye, hogy a szakkérdés megválaszolása által a bíró helyett a szakértő dönti el az ügyet, így a szakértő válik az ügy urává. Valójában nem az a probléma – véli a legfőbb ügyész helyettes –, hogy a szakértők szerepe megnőtt, hanem a jogalkalmazók hozzáállása. Véleménye szerint sokszor olyan ügyekben is szakértő kirendelésére kerül sor, amelyekben az szükségtelen, mert józan ésszel, logikai úton, illetve a világról szerzett ismereteink által is megválaszolható lenne a kérdés. Ha felmerül egy ügyben a szakértő kirendelésének szükségessége, a jogalkalmazónak a következő kérdéseket kell végiggondolnia:

a) Biztosan szükséges-e szakértő az adott probléma tekintetében?

b) Van-e olyan állapotban az ügy, hogy értelme legyen szakértőt kirendelni?

c) Milyen szakértőre van szükség? (kompetencia)

d) Ha minden eddigi kérdésre igen a válasz, illetve a szakértői területet is meghatározták, a következő lépés a szakértőhöz intézendő kérdések megfogalmazása.

Ez utóbbihoz az alap, hogy a jogalkalmazó ismerje az ügy típusát, ismerje a konkrét ügyet, valamint ismerje a vonatkozó módszertani leveleket. Ibolya Tibor legfőbb ügyész helyettes egyrészt arra bátorította az ügyészeket, hogy a szakvélemény nem kellően tisztázott pontjait illetően tegyenek fel további kérdéseket a szakértőnek. Másrészt rávilágított arra, hogy a szakértői vélemény egy ténymegállapítás, amely észlelésen alapul, tehát nem az objektív igazság, így „lehet vele vitatkozni”, valamint arra buzdította kollégáit, hogy ne riadjanak vissza akár bizonyítás felvételétől sem, hiszen erre a törvény lehetőséget ad.

A következőkben a konferencia szervezője és a téma kiemelkedő kutatója, Kármán Gabriella a konferencia apropójául szolgáló kötet, valamint annak anyagát képező kutatás bemutatásával kezdte előadását. A 2019-ben indult kutatás tárgya a magyar büntetőeljárásokban megjelenő szakértői vélemények hiteltérdemlőségének és felhasználhatóságának vizsgálata volt. Ennek során az előadó kérdőíves felmérést végzett rendőrök, ügyészek és bírák körében, amelyben a kérdések a jogalkalmazók szakértői véleményekkel, szakértői kirendelésekkel kapcsolatos tapasztalataira irányultak. A kitöltések alapján világosabb kép rajzolódott ki arról, hogyan látják a jogalkalmazók a szakértők szerepét a büntetőeljárásokban, miként történik az adott szakértő kiválasztása, milyen problémák merülnek fel a szakértői vélemények elkészítésére meghatározott határidők betartásával kapcsolatban és ez mennyiben hat ki az eljárások elhúzódására, illetve – talán a legfontosabb kérdés –, hogy miként értékelik a jogalkalmazók a szakvéleményekben foglaltakat? Merül-e fel tartalmi aggály és vannak-e olyan szakterületek, amelyeknél ez gyakrabban fordul elő? A kutatásból kiderült, hogy a jogalkalmazók legtöbbször elfogadják a szakvéleményben foglaltakat. A legtöbb „kétely” az elmeorvos szakértői, az orvos szakértői és az informatikai szakértői véleményekhez kapcsolódóan merül fel a gyakorlatban, azonban túlnyomó részt ezek is megnyugtatóan tisztázódnak az eljárás során. Az előadó kitért az eseti és magánszakértő igénybevételének problémájára is. A kutató a joggyakorlat egységesítése és a jogalkalmazói munka megkönnyítése érdekében szakmai protokoll kidolgozását javasolta, amely a szakvélemények értékeléséhez nyújtana segítséget.

A legfelsőbb bírói fórum részéről Csák Zsolt kúriai kollégiumvezető bíró tartott rendkívül érdekes és szórakoztató előadást, több üggyel illusztrálva az elméleti felvetéseket. Megszólalásában kiemelte, hogy a magyar büntetőeljárási törvény nem tartalmaz olyan rendelkezést, amely előírná, mikor kötelező a szakértő kirendelése a büntetőeljárásban, tehát a jogalkalmazó dönti el, szükség van-e szakértőre az adott ügyben. Ugyanakkor a szakértői vélemény jelentősége vitathatatlan, sokszor maga a felmentés vagy elítélés is ezen alapul. Csák Zsolt említette azt a bírói körökben elterjedt téves vélekedést, mely szerint, ha az első fokú eljárásban kirekesztenek egy bizonyítékot, azt a fellebbezési eljárásban nem lehet a törvényesség szempontjából vizsgálni. Emellett fontos a szakértői kompetencia vizsgálata is. Kérdés, hogy a szakvélemény a bírói szabad mérlegelés korlátja-e? Bár a bíró nem köteles elfogadni a szakvéleményt, annak elutasítását részletesen indokolnia kell. De joggal kérdezhetjük: hogyan lehet elutasítani egy szakvéleményt szakértelem nélkül? A bíró bizonyos értelemben ki van szolgáltatva a szakértőnek, hiszen pont azért vesz igénybe szakértőt, mert az adott problémához speciális szaktudás szükséges, amellyel a bíró nem rendelkezik. A megalapozott szakvélemény beszerzése a jogalkalmazó által feltett kérdéseken is múlik. A „jó” kérdések megfogalmazása nem egyszer okoz gondot a bíráknak. Az előadó felsorolta a bírói praxisban előforduló gyakori hibákat a szakértő igénybevételével kapcsolatban: például nem a megfelelő időpontban rendelik ki, nem releváns kérdéseket tesznek fel neki, illetve a bíró nem interpretálja megfelelően a szakvéleményben foglaltakat. Felhívta a figyelmet a Kúria eseti döntésére, amely szerint önkényes az a bírói döntés, amely a szakvélemény ellenében, a többi bizonyíték alapján dönt. A magánszakértői véleményekkel kapcsolatban etikai kérdéseket és szempontokat említett, többek között azt, hogy érvényesül-e a fegyverek egyenlőségének elve a magánszakértő igénybevétele esetén, tekintve, hogy a magánszakértő sokkal kevesebb adathoz jut hozzá, mint a hivatalból kirendelt szakértő? Végül pedig megállapította, hogy a szakvélemény akár jogkérdést is eldönthet, például a felmentő ítélet hozatalának követelménye a beszámítási képesség kizártsága esetén.

A programot Szokolai Zoltán rendőr alezredes, az ORFK osztályvezetője folytatta, aki Töreki Sándor rendőr vezérőrnagy, bűnügyi országos rendőrfőkapitány-helyettest képviselte a konferencián. Előadásában hangsúlyozta, hogy a mai jogalkalmazói hozzáállás túlságosan preferálja a szakértők igénybevételét a büntetőeljárásban, mondván: „ha van szakértő, abból baj nem lehet”. Országosan viszont kevés a szakértő és rendkívül leterheltek. Ezért a szakvélemények elkészítése is csúszik, emiatt az eljárás elhúzódik. Szokolai Zoltán véleménye szerint nem ritkák az olyan esetek, amikor a laikusok számára is egyértelmű a válasz, mégis szakértő kirendelésére kerül sor. Problémásnak tartja, hogy a szakértőknek sokszor feleslegesen kell megjelenniük az eljárás során, csak a megszokás miatt idézik be őket. Az előadó is hangsúlyozta a releváns és a szakértő kompetenciájába tartozó kérdések megfogalmazásának szükségességét. Előfordult például, hogy egy gyermek szexuális bántalmazási ügyében a pszichológus szakértőnek nőgyógyászattal kapcsolatos kérdéseket tett fel a jogalkalmazó. Fontosnak tartotta a testszemle elvégzését minden testi sérüléssel járó esetben, mert sokszor nincs látlelet, a testszemle által viszont biztosított a szakértőnek a sérülésekről szóló fényképes dokumentáció. Beszámolt arról, hogy létrehoztak egy jogalkalmazói munkacsoportot a szakértői kirendelések gyakorlatának optimalizálása érdekében.

Az előadások sorát Szabó Judit, a Fővárosi Törvényszék kollégiumvezető bírája folytatta. „A jó gyakorlatot a rossz gyakorlat felismerésével és elemzésével tudjuk kialakítani” – mondta a bírónő. Szakkérdés felmerülése esetén a legfontosabb lépések az eljárás során a szakértői kompetencia meghatározása, a kompetens szakértő megtalálása és a releváns szakértői vélemény elkészítése. A praxisából idézett ügyekkel szemléltette a bírói és a szakértői gyakorlat hibáit, ellentmondásait. Például a szigetszentmiklósi gyermekbántalmazásos ügyben első fokon beszerzett grafológus szakértői véleményt a másodfokú bíróság kizárta a bizonyítékok köréből kompetencia-túllépés miatt, mert a vádlottak személyiségvizsgálatát pszichológus szakértőnek kellett volna elvégeznie. Probléma volt az is, hogy az elsőként kirendelt az elmeorvos szakértői páros munkapszichológus szakirány végzettségű volt, tehát hiányzott a kompetenciájuk az adott ügyben történő vizsgálathoz. Ugyanakkor hangsúlyozta az előadó, hogy ebben az esetben nem a kirendelő nyomozó hatóság hibázott, mert az a szakértői intézetet rendelte ki és maga az intézet jelölte ki a két szakértőt. Másik példaként említette, hogy a jelenleg is folyamatban lévő Questor-ügy elhúzódását a szakértők sorozatos kizárása okozza.

A délelőtti programot Schmidt Gábor legfőbb ügyészségi ügyész előadása zárta. Ahogyan az előző előadásokban is többször elhangzott, ő is említett egy-két olyan esetet, amikor a szakértő igénybevétele felesleges volt, mert a szakvélemény nélkül is bizonyítható lett volna a tényállás, illetve az általános ismeretek alapján is döntést lehetett volna hozni. Ilyen volt például a kamionban csempészett emberek tragédiája, ahol a szakértő felé intézett kérdés az volt, hogy az összezsúfolt emberek szállítása vajon sanyargatásnak minősül-e. A bírói gyakorlat szerint, amennyiben 0,4 köbméter légtérnél kevesebb jut egy főre, a sanyargatás megvalósul, tehát ennek bizonyítására az említett ügyben szakértőre nem lett volna szükség. A legfőbb ügyészségi ügyész beszélt a szakértői kompetenciahatárokról is, például áfacsalás esetében, amikor a szakértőnek nem a valótlanságot kell bizonyítania, hanem azt, hogy az elkövetett cselekmény károsította-e az állami költségvetést. Példái sorában olyan ügy is akadt, amelyben viszont az elmeorvos szakértői vélemények valójában eldöntötték a vádlott sorsát: annak alapján részben megszüntették az eljárást, részben pedig felmentették a vádlottat és kényszergyógykezelését rendelték el.

A délutáni program nyitásaként Lontai Márton, a Nemzeti Szakértői és Kutató Központ (NSZKK) főigazgató kapott szót. Előadását azzal a problémafelvetéssel kezdte, hogy a szakértői kapacitás nehezen tart lépést a technikai fejlődés gyorsulásával. Egyre több az új szakértői terület, ugyanakkor a forenzikus vizsgálatok fejlesztése érdekében történő akkreditációs eljárások 5-6 évet is igénybe vesznek, egy-egy új műszer igazságügyi alkalmazásához is ennyi időre van szükség, valamint a szakértőknek is folyamatosan tovább kell képezniük magukat. A technikai haladás az NSZKK-ra is óriási terhet ró: mivel nem lehetséges az összes szakértői terület lefedése, 2022-ben profiltisztítás kezdődött – a nem rentábilis szakterületeket nem fejlesztik tovább, valamint a büntetőeljárás és a kriminalisztika irányába tolják az intézet fő tevékenységét. 2022 óta azok a szakértők, akik az intézet alkalmazottai, nem vállalhatnak magánszakértői megbízást. A szakértői munka és a szakvélemények felhasználhatóságának javítása érdekében Lontai Márton fontosnak tartja a hatóságok képzését, például a releváns kérdések megfogalmazása tekintetében. Kvótarendszer bevezetését tartaná indokoltnak azért, hogy ne lehessen mértéktelenül szakértőt kirendelni. Végül pedig jó gyakorlatként említette, hogy az osztrák tartományi rendőrségeken forenzikus tanácsadó működik, aki segít a megfelelő szakértő kiválasztásában és a kérdésfeltevésben is.

A szót ismét Szokolai Zoltán vette át. Kitért az előzőekben is hangsúlyosan előkerülő problémára, mely szerint a jogalkalmazó gondolja át, szükséges-e a szakértő kirendelése a kérdés megválaszolásához – szintén említve az embercsempészés során megvalósuló sanyargatva elkövetés esetét. Felhívta a figyelmet, hogy vannak olyan technikai eszközök, amelyeket a nyomozó hatóság is tud használni a bizonyítás során, nem kell feltétlenül szakértőt igénybe venni, ilyen például a híváslista elemzéshez használatos szoftver. A rendőrségi kollégák kiemelt célja, hogy a beszerzett bizonyítási eszközök alkalmasak legyenek következtetések levonására.

A konferencia következő előadója a NAV Bűnügyi Főigazgatóságáról Pályi Krisztina Katalin pénzügyőr hadnagy volt. Prezentációját a felgyorsult technikai fejlődés és a nyomozáshoz szükséges technikai fejlesztések összehangolásának nehézségeivel kezdte. A digitális világ a digitális pénztárca lefoglalásának problémáját is magával hozta, ehhez Be. módosításra is szükség van, mondta. A NAV-nál saját elemző-értékelő osztályok dolgoznak saját szoftverekkel. A szakértő kirendelését jól meg kell gondolni, hiszen az eljárás elhúzódását okozhatja, amely viszont a terhelti jogokkal ütközik. Kiemelte, hogy nem a kérdések mennyisége, hanem azok minősége teszi jobbá a kirendelő határozatot, valamint fontosnak tartotta a hatóság és a szakértők közötti párbeszédet, mert ez növeli a szakvélemények felhasználhatóságát az eljárás során. Végül egy érdekes esettel búcsúzott: kérdéses volt, hogy egy vallási szervezetnél jelentkező bevételek valóban adományok-e. Az ügyben vallásfilozófus szakértő kirendelésére volt szükség a gyónási titok alóli feloldozás kérdésében.

Az utolsó előadást Kosztya Sándor, az NSZKK bűnügyi főigazgató-helyettese tartotta a hiteltérdemlőség javítása érdekében bevezetett új szakértői módszerekről. A fejlesztésre azért van szükség, mert a szakértői intézet rendkívül leterhelt, évente körülbelül 55 000 kirendelést kapnak, ráadásul néhány szakértői területen erőteljesebb a létszámhiány (pl. elmeorvos, pszichológus szakértő). Mindezen tényezők a kirendelések racionalizálását és optimalizálását teszik szükségessé. Tapasztalatuk szerint az egyesített szakértői vélemények a jogalkalmazók számára eredményesebben használhatók, illetve a szakvélemények egymás megerősítésére is alkalmasak. Új technikai módszerek alkalmazására is sor kerül, például a 3D-s képalkotás segíti a rekonstrukciót, illetve ennek megjelenítését. A Genetikai Szakértői Intézet a legtúlterheltebb terület, ugyanakkor sokszor felesleges a genetikai vizsgálat, a hagyományos kriminalisztikai módszerek is alkalmasak lennének az azonosításra. Új módszerként említette a szekvencia-szintű kiértékelést, amelynek során a kapott többletinformációk növelik a megkülönböztető erőt, valamint a Fizikai és Kémiai Szakértői Intézetben az anyagmaradványok vizsgálatához használt új, korszerű műszerek használatát. A jogalkalmazókat és szakértőket együttgondolkodásra szólította fel a pazarló, sokszor felesleges kirendelések megfékezése érdekében, valamint hangsúlyozta egy egységes szabályozó kontrollmechanizmus kiépítésének szükségességét.

Összességében mind a jogalkalmazói, mind a szakértői oldal egyetértett abban, hogy a szakértők szerepe kiemelkedően fontos a büntetőeljárásban, ugyanakkor a mai joggyakorlat túlzottan támaszkodik a szakvéleményre mint bizonyítási eszközre, olyan esetekben is, amikor a józan ész és az általános ismeretek is lehetővé tennék a válaszadást. A szakértők túlzott igénybevétele túlterheli a szakértői intézeteket, kapacitáshiányhoz vezet, ráadásul indokolatlanul megterheli a hatóságok költségvetését. Hosszú távon a szakértői kirendelések optimalizálása, kontrollálása szükséges a szakvélemények minőségének megőrzése, javítása érdekében. Ehhez pedig nélkülözhetetlen a jogalkalmazók és a szakértők együttműködése, egymás igényeinek feltárása, valamint a jogalkalmazók tájékoztatása és oktatása az új szakértői módszerekről, lehetőségekről.

Weboldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezek információkat szolgáltatnak számunkra, hogy elemezhessük oldalaink látogatottságát. Weboldalunk további használatával Ön beleegyezik a cookie-k használatába.